Jolanta Budzowska

radca prawny

Partner w kancelarii Budzowska Fiutowski i Partnerzy. Radcowie Prawni (BFP) z siedzibą w Krakowie. Specjalizuje się w reprezentacji osób poszkodowanych w cywilnych procesach sądowych w sprawach związanych ze szkodą na osobie, w tym w szczególności z tytułu błędów medycznych oraz z tytułu naruszenia dóbr osobistych.
[Więcej >>>]

Jak uzyskać odszkodowanie?

Jak dostać odszkodowanie za błąd medyczny?

Od czego zacząć? Jak pracujemy?

Skoro jesteś na moim blogu, to znaczy, że szukasz pomocy. Podejrzewasz, że sam padłeś ofiarą błędu medycznego, albo dotknęło to kogoś z Twoich bliskich i nie wiesz, od czego zacząć.

Oto przewodnik „krok po kroku”.

Krok 1

Szczegółowo opisz:

  • przebieg wydarzeń: co, kiedy i gdzie się zdarzyło (jeśli nie pamiętasz, niech każdy ze świadków przebiegu leczenia opisze to, co sam pamięta); im więcej szczegółów tym lepiej
  • odszukaj i uporządkuj dokumentację medyczną, którą już masz w domu: karty informacyjne ze szpitala, opisy wyników badań, podstawową dokumentację z późniejszego leczenia. Postaraj się wyselekcjonować te dokumenty, które Twoim zdaniem świadczą o tym, że doszło do błędu medycznego. Na początek te najważniejsze. Nie skanuj wszystkiego jak leci w ilości kilkuset stron – to nie ułatwi analizy.

Krok 2

Prześlij mi opis i zeskanowaną podstawową dokumentację medyczną mailem na adres: krakow@bf.com.pl  Jeśli masz trudności z obsługą poczty mailowej albo uważasz, że koniecznie musisz załączyć więcej niż 20 kart z dokumentacji medycznej, to całą korespondencję możesz też wysłać pocztą tradycyjną na adres kancelarii:

Kancelaria BFP

Sienna 11/1

31-041 Kraków

Uwaga: koniecznie podaj swój adres mailowy, korespondencyjny oraz telefon.

Krok 3

Analizujemy twoją sprawę. Wiedz, że każda sprawa przechodzi przez moje ręce, nawet jeśli na bieżąco koresponduje z Tobą inny prawnik z mojej kancelarii. Analiza jest bezpłatna, ale wpływa do nas bardzo dużo spraw. Zwykle musisz poczekać dwa lub trzy tygodnie, czasem dłużej, jeśli musimy skonsultować się z naszymi konsultantami medycznymi.

Jeśli widzimy, że sprawa jest na granicy przedawnienia, albo jeśli jest potrzeba pilnej interwencji, to przesuwa się na początek kolejki. Jeśli czekasz i nie masz odpowiedzi, to zadzwoń albo napisz – odpowiemy Ci, kiedy zakończymy analizę.

Analiza jest bezpłatna, niezależnie od jej wyniku.

Krok 4

Otrzymujesz od nas wynik analizy.

Są trzy możliwości:

  • Niestety, najczęściej nie rekomendujemy drogi sądowej. Dlaczego? Czasem doszło do powikłań, z którymi należało się liczyć i udowodnienie błędu lekarskiego jest w takiej sytuacji niemożliwe. W innych przypadkach leczenie nie było idealne, ale uważamy, że nie da się udowodnić błędu nawet, jeśli tobie wydaje się oczywisty. Pamiętaj, że my na to patrzymy z innej perspektywy, niż Ty: Sali sądowej i przepisów proceduralnych. Czasem też, szczególnie w przypadku śmierci, popełnione błędy są dość jednoznaczne, ale to nie one doprowadziły do śmierci pacjenta. Wtedy także nie da się uzyskać odszkodowania. Nie wybieramy sobie spraw najłatwiejszych. Nie podejmujemy się jednak takich, w których oceniamy, że jest duże prawdopodobieństwo przegranej i kiedy pacjent przegra, to nie dość, że nie udowodni błędu, to jeszcze grożą mu duże koszty procesu;
  • Sprawa „rokuje” – tzn. uważamy, że „jest coś na rzeczy”, ale brakuje nam danych. Wtedy prosimy Cię o dodatkowe informacje lub dokumenty (patrz krok 5);
  • Sprawę oceniamy jako „do przyjęcia” (patrz krok 6).

Krok 5

Do pełnego obrazu sprawy brakuje nam dokumentów, najczęściej potrzebna jest pełna dokumentacja medyczna.

Wówczas prosimy Cię o jej zgromadzenie (wzór wniosku znajdziesz tutaj: https://pomylkalekarza.pl/wp-content/uploads/2016/08/wniosek-z-logo.pdf) albo – jeśli przekażesz nam pełnomocnictwo – sami się tym zajmiemy.

Uwaga: od tego etapu potencjalny przeciwnik domyśla się, że skoro chcesz uzyskać od niego pełną dokumentację medyczną, to prawdopodobnie masz jakieś zastrzeżenia do leczenia. Bądź czujny!

Krok 6

Po analizie dodatkowej dokumentacji albo proponujemy Ci reprezentację i podpisanie umowy z naszą kancelarią, albo jednak wskazujemy, że jest zbyt duże ryzyko przegranej, aby kierować pozew.

——

To koniec etapu bezpłatnej analizy.

——

Krok 7

Jeśli przyjmiesz nasze warunki, to podpisujemy umowę i przedstawimy Ci listę „zadań domowych” – dokumentów, które są niezbędne, by ruszyć ze sprawą.

Krok 8

Czekamy na dokumenty od Ciebie.

Krok 9

Czekamy na dokumenty od Ciebie/

Upominamy się. Odpowiadamy na pytania i pomagamy, jak możemy, w zgromadzeniu niezbędnej dokumentacji. W międzyczasie pracujemy nad sprawą na bazie tego, co już mamy w ręku.

Krok 10

Uff. Mamy wszystko. Powstaje wezwanie do zapłaty. Zwykle jest kierowane do podmiotu leczniczego i ubezpieczyciela, ale to, kto odpowiada za błąd medyczny w Twoim przypadku może wyglądać bardzo różnie. Nasza w tym głowa, żeby zidentyfikować sprawcę. Wysyłamy wezwanie do zapłaty: to etap obowiązkowy. Przed sądem musimy wykazać, że daliśmy przeciwnikowi szansę na ugodowe załatwienie sprawy.

Krok 11

Czekamy około 45 dni na odpowiedź na nasze wezwanie. Teoretycznie ubezpieczyciel ma 30 dni na tzw. „likwidację szkody”, ale w praktyce te terminy są notorycznie przeciągane.

 Krok 12

Dostajemy odpowiedź. Wiemy już, jaka jest strategia obrony przeciwnika i czego możesz się spodziewać.

Jedynie w 1 sprawie na 100 (statystyka własna, przybliżona) ubezpieczyciel lub podmiot leczniczy uznaje swoją odpowiedzialność i wypłaca jakąś, zwykle małą, część odszkodowania i chce negocjować. Takie negocjacje rzadko kończą się kwotą, która satysfakcjonuje obie strony, ale jeśli tak, to zawierana jest ugoda.

Jeśli podmiot leczniczy i ubezpieczyciel wypłacą niewielką część żądanego odszkodowania, albo nie uzna swojej odpowiedzialności za błąd medyczny, nie pozostaje nam nic innego, jak droga sądowa.

Krok 13

Wspólnie sprawdzamy, czy stać Cię na proces. Wypełniasz wspólnie z nami „na brudno” wniosek o zwolnienie od kosztów sądowych i informujemy cię, jakie masz szanse na całkowite zwolnienie od kosztów, ewentualnie, ile będziesz musiał zapłacić decydując się na wystąpienie z pozwem. Jeśli wynik tej symulacji jest dla ciebie ok, przystępujemy do pracy nad pozwem.

Krok 14

Praca nad pozwem – około 1 miesiąc, jeśli mamy od Ciebie komplet dokumentów.

Krok 15

Składamy pozew z wnioskiem o zwolnienie od kosztów sądowych i czekamy na decyzję Sądu. Jeśli sąd zwolni Cię od kosztów albo – w braku zwolnienia – zdecydujesz się zapłacić wyznaczoną część albo całość opłaty od pozwu, sprawa nabiera tempa.

Przeciwnik składa odpowiedź na pozew, wyznaczana jest pierwsza i kolejne rozprawy, na których przesłuchujemy świadków. Jeśli nie chcesz, nie musisz bywać osobiście na rozprawach – to my Cię na nich reprezentujemy, od tego jesteśmy.

Potem sprawa trafia do biegłych, którzy oceniają, czy doszło do błędu, czy nie. Jeśli opinia jest niekorzystna, to nie oznacza to jeszcze końca świata, możemy z nią „walczyć”!

Krok 16

Postępowanie przed sądem I instancji zajmuje przeciętnie od 2-5 lat. Ten czas niestety ostatnio wydłuża się, w związku z dużą ilością wakatów na stanowiskach sędziów i tym, że są bardzo obciążeni pracą.

Krok 17

Zapada wyrok. Dostajesz go na piśmie z uzasadnieniem. Możesz przeanalizować sposób myślenia sędziego i dowiedzieć się, co zdecydowało o takim, a nie innym rozstrzygnięciu.

Krok 18

Od wyroku można apelować. Każda ze stron niezadowolona z wyroku może złożyć apelację. Także Ty, gdy sąd orzeknie niezgodnie z tym, czego żądaliśmy w pozwie.

Krok 19

Po około roku, do dwóch lat, zapada wyrok sądu II instancji. Dostajesz go na piśmie z uzasadnieniem. Sąd II instancji zwykle orzeka już tylko na podstawie tego, co zgromadził w aktach sąd I instancji.  Nie przesłuchuje się ponownie świadków.

Krok 20

Wyrok sądu II instancji jest ostateczny, a zatem podlega natychmiastowemu wykonaniu. Jeśli wygrałeś, dostajesz zasądzone odszkodowanie za błąd medyczny!

PS Krok 21 pominę, ponieważ złożenie skargi kasacyjnej do SN zdarza się wyjątkowo.

Masz pytania? Zrób po prostu to, o czym mowa w części krok 1 i krok 2 – albo po prostu zadzwoń do kancelarii, Pani Dominika albo Pani Paulina na pewno chętnie wytłumaczą Ci, co robić +48124280070 lub +48124280071.

Jolanta Budzowska, radca prawny