O blogu

Blog powstał z myślą o pomocy pacjentom. Wiem, jak bardzo można być bezradnym, gdy wciąż nie ma diagnozy, a dolegliwości nie mijają, gdy diagnoza jest błędna albo gdy zwyczajnie mamy przeczucie, że „coś jest nie tak”, a lekarze nie chcą z nami rozmawiać.

Błędy lekarskie – to temat rzeka. Odszkodowanie za błąd medyczny to dziedzina prawa, którą zajmuję się od lat, a rzeczywistość wciąż potrafi mnie zaskoczyć. Sytuacje, do których nie powinno było dojść, pomyłki diagnostyczne z banalnych przyczyn: pośpiechu, zamiany materiału, ale też biorące się z arogancji i niedouczenia.

Pacjentowi powtarza się, że zaufanie do lekarza to podstawa sukcesu w leczeniu. Zgadzam się z tym, z jednym zastrzeżeniem: także w medycynie zastosowanie powinna znaleźć zasada ograniczonego zaufania. Konsekwencję ślepej wiary w wyniki badań ponosi przecież tylko pacjent, więc nie powinno się go winić za to, że zadaje pytania i prosi o dodatkowe konsultacje..

Diagnostyka to podstawa dobrego leczenia. Co, jeśli opis badania RTG (rentgena) czy TK (tomografii komputerowej) jest niepełny lub błędny? Co, jeśli następuje pomyłka w badaniu histopatologicznym? Czy na pewno wartość diagnostyczna każdego badania USG (ultrasonografii) jest taka sama ?

Na blogu będę dzieliła się przemyśleniami i przykładami prosto z życia, a właściwie najczęściej już prosto z sali sądowej, bo to miejsce, gdzie moja pomoc najczęściej się materializuje.

Nie ukończyłam medycyny, ale moja kancelaria BFP korzysta na co dzień z merytorycznego wsparcia lekarzy specjalistów. Prowadzone od blisko 20 lat procesy medyczne pozwoliły nam też na zgromadzenie pokaźnej biblioteki – bazy wiedzy medycznej i tysięcy dokumentów, wśród których są opinie biegłych sądowych z zakresu medycyny i wyroki. To wszystko pozwala mi wierzyć, że jeśli pacjent przeczyta na tym blogu o przypadku podobnym do swojego, to być może jeszcze zdąży zweryfikować diagnozę, co do której ma wątpliwości.  Jeśli będzie za późno, by ograniczyć negatywne skutki dla zdrowia – to pozostaje to, na czym znam się najlepiej: zadośćuczynienie za błąd lekarza.

*****